Egyszerűen felszívódott a legendás autómárka

Ami a németeknek a Volkswagen, az az angoloknál a Rover volt. Igényes, de széles rétegeknek szóló autókat kínáltak, függetlenségüket pedig a brit márkák többségéhez hasonlóan nem tudták megőrizni, el is tűntek a palettáról. A 90-es évek elején igazán szívhez szóló modelleket is gyártottak a Rover, például ott volt a kiskategóriás 114 GTI, amelyről az Autó-Motor 1996-ban cikkezett. Szuper gép volt a maga idejében!

Ma már egyre kevesebb gyártó kínál sportos kisautót. Az angol Rover modellje még ma is csibésznek számítana 

Ma már egyre kevesebb gyártó kínál sportos kisautót. Az angol Rover modellje még ma is csibésznek számítana 
Fotó: Autó-Motor

Nagy durranás volt a kis angol autó!

A Rolls-Royce és a Jaguár árnyékában szinte eltörpül a „hétköznapi" autókat gyártó Rover angolos eleganciája, amellyel azért így is felülmúlja jónéhány európai konkurensét. Az ITM Autó, a SsangYong terepjárók budapesti forgalmazójának segítségével kipróbálhattuk a Rover családjának legkisebb tagját, a 100-as sorozat mérgesített, GTi változatát. Az első és talán legfontosabb benyomás a 114-est illetően, hogy nagyon pici. Rövid és keskeny a karosszéria, méreteiből pedig közvetlenül adódik, hogy a csomagtartó sem valami nagy, mindössze 230 literes. A hátsó ülések variálásával azért tovább növelhető a rakfelület, hosszabb távon viszont csak két személlyel ajánlatos elindulni. A vezetőülésben helyet foglalva aztán azon kapjuk magunkat, hogy amilyen kicsi a kocsi kívülről, olyan tágas belülről. A Mininél alkalmazott elvet követve ugyanis a kerekeket szinte teljes egészében a négy sarokra helyezték a tervezők, így sikerült a minimális méretekből maximális utasteret építeni. Csodákat azért ne várjunk, 170,180 centiméteres magasság felett már gondban lehetünk. 

Főszerepben a funkcionalitás
Fotó: Autó-Motor

Főszerepben a funkcionalitás 
Fotó: Autó-Motor

A motort beindítva még nem sejthetjük, hogy pillanatokon belül megrázó élményben lesz részünk. Sajnos, ez szó szerint igaz, mert a páratlanul stabil és sportos futóművet tapasztalataink szerint nem a hazai útviszonyok ismeretében hangolták be. Az első nagyobb gázadásnál már érezhetjük, itt valami nincs rendben. Az 1,4 literes, 16 szelepes benzinmotor ugyanis 103 lóerős, s közel 190 km /h végsebesség elérését teszi lehetővé. Mindezt úgy, hogy álló helyzetből 8,3 másodperc alatt repíti 100 km /h tempóra a GTI-t. A Rover kiváló menetteljesítményeiben leginkább az autós kollégák kételkedtek, akik több alkalommal elszámították magukat, hiszen nem is olyan egyszerű például egy közlekedési lámpát követően a Rover elé bevágni. Mindehhez nagymértékben hozzájárulhatott a sportos modellekre egyáltalán nem jellemző elegáns, mélyzöld szín, valamint a pöttömnyi méretek. Szakavatott szemmel ennek ellenére már messziről azonosítható a 114-es, ugyanis a karosszériát körbeölelő légterelő csak ehhez a verzióhoz jár, akárcsak a különleges, 5,5Jxl3-as könnyűfém keréktárcsák. A sportosságot hangsúlyozza a motorháztető két kopoltyúszerű levegőbeömlő nyílása, valamint a krómozott, ovális kipufogóvég is. Az utastérben mindössze két apróság, a hangsúlyozott fordulatszámmérő és a bőrbevonatú, jó fogású kormánykerék árulkodik.

 

 

Forrás: Origó

Kiég a szemünk: alighanem ez a világ legbénább tuningja!